NE PROPUSTI 🧐 POČINJE NOVO POGLAVLJE U NAŠOJ PRIČI 👉 "PROČITAJ OVDJE”
Naslovna / Savjeti / EMOCIONALNO PREJEDANJE: 5 trikova kako zaustaviti to destruktivno ponašanje!
 

EMOCIONALNO PREJEDANJE: 5 trikova kako zaustaviti to destruktivno ponašanje!

Predviđeno vrijeme čitanja: 6 min
Datum objave: 19/04/2022
EMOCIONALNO PREJEDANJE: 5 trikova kako zaustaviti to destruktivno ponašanje!

Strah, ljutnja, prezir, mržnja, tuga, zavist, zavist i ljubomora…

ovo su samo neke od emocija koje bitno utječu na kvalitetu tvog života.

Znaš li zašto?

Ako imaš osjećaj da samo zato što izravno utječu na to kako se trenutno osjećaš, dopusti mi da ti kažem kako živiš u velikoj zabludi.

Zaboravljaš da emocije dugoročno u velikoj mjeri (inače neizravno) odlučuju i o obliku tvog tijela.

I to je tako jako izraženo da je većina šokirana kad sazna kakve mogu biti posljedice ovog tajnog procesa.

Tako je pala odluka da na to ukažem i otkrijem ti što je točno emocionalno prejedanje.

I ne samo to…

Ono što će te zasigurno najviše razveseliti je popis trikova koji će ti pomoći prevladati ovaj destruktivni čin i pokazati ti kako izaći iz ovog začaranog kruga te oblikovati figuru o kojoj potajno sanjaš već duže vrijeme.

Sve ovo i više od toga u nastavku…

SADRŽAJ

  1. ŠTO JE EMOCIONALNO PREJEDANJE?
  2. UZROCI ZA EMOCIONALNO PREJEDANJE
  3. POBIJEDI EMOCIONALNO PREJEDANJE

ŠTO JE EMOCIONALNO PREJEDANJE?

Okej …

Kako bi bilo jasno o čemu točno govorimo, najprije raščistimo što je uopće …

emocionalno prejedanje.

Riječ prejedanje u osnovi opisuje stanje kada u određenom vremenskom razdoblju pojedeš više hrane nego što je organizmu potrebno za optimalno funkcioniranje.

To znači da osjećaj gladi kao takav praktički nema bitnu ulogu.

O kojem obliku prejedanja je riječ, uglavnom odlučuje glavni okidač.

Dakle razlog zašto se ova situacija zapravo događa.

A kada su razlog za to (negativne) emocije, govorimo o …

emocionalnom prejedanju.

Kao što smo već naveli, raspon emocija koje te mogu dovesti u ovu situaciju vrlo je raznolik, što znači da se emocionalno prejedanje može svrstati u različite kategorije.

Prije nego što definiramo koje su to kategorije, prvo moramo utvrditi ugrožava li emocionalno prejedanje i tvoju figuru.

U tu svrhu pomoći ću ti sa sljedećih šest pitanja.

SAZNAJ DA LI PATIŠ OD EMOCIONALNOG PREJEDANJA

Svih šest pitanja prvenstveno imaju za cilj da te potaknu da počneš promatrati sebe, svoje osjećaje i svoje postupke.

Moram te upozoriti da se međusobno razlikujemo, pa ne bi bilo pošteno sve previše generalizirati.

Stoga pažljivo pročitaj sljedećih šest pitanja, uzmi si vremena i pažljivo razmisli o njima.

Možda nećeš moći odmah odgovoriti na neko od pitanja i trebat će ti neko vrijeme ili neki dodatni razgovor sa sobom, što je sasvim ok.

Najvažnije je da su odgovori potpuno iskreni.

Popis pitanja je sljedeći …

  1. Jedeš li hranu samo zato što je vidiš, a ne zato što osjećaš potrebu ili želju za njom?
  2. Događa li ti se da dok jedeš već razmišljaš za čime ćeš kasnije posegnuti?
  3. Čini li ti se da ti je hrana jedino zadovoljstvoOsjećaš li da je vrlo teško suočiti se s teškim osjećajima?
  4. Dogodi li ti se da uopće ne znaš što točno jedeš i zašto?
  5. Čini li ti se da ti je hrana jedino zadovoljstvo?
  6. Čini li ti se da imaš problema s niskim samopouzdanjem?

Znam …

Iako se radi o jednostavnim pitanjima, govore puno o tvom odnosu do hrane.

Ako je samo na jedno od gornjih pitanja odgovoreno potvrdno, preporučujem da u nastavku saznaš koji bi okidač mogao biti problematičan u tvom slučaju.

Problem možeš prevladati rješavanjem samog izvora problema.

Pa pogledajmo što mogu biti uzroci emocionalnog prejedanja. U sljedećem koraku otkrivam strategiju na račun koje si možeš pomoći.

UZROCI ZA EMOCIONALNO PREJEDANJE

Kao što smo već rekli, postoji više kategorija pomoću kojih možeš bolje razumjeti pozadinu problematike i na jednostavniji si način objasniti zašto se suočavaš s ovim izazovom.

Na samu kategorizaciju najveći utjecaj ima okidač.

Njih je više, ali među najčešće ubrajamo:

  • kronični stres,
  • negativne emocije,
  • dosada i osjećaj praznine,
  • uzorci iz djetinjstva,
  • utjecaj društva.

KRONIČNI STRES

Kronični stres kao okidač emocionalnog prejedanja u današnje je vrijeme sve češći.

Razlog zašto je tome tako je zapravo vrlo jednostavan.

Moderan način života temelji se na sve bržem tempu, visokim očekivanjima i nažalost sve češćem uspoređivanju s ostalima. Kombinacija svega toga utječe na razinu stresnog hormona kortizola.

Umjesto da povremeno skače kada je to od životne važnosti, vrijednosti ovog hormona kod sve većeg broja populacije često su daleko iznad željenih.

I što se događa?

Kortizol se kao takav smatra jednim od najjačih pokretača žudnje za slanim, slatkim i hrskavim grickalicama, jer je to hrana koja tijelu daje ekspresan izvor energije. To te nakratko malo smiri, ali ubrzo uslijedi osjećaj osude, jer dolazi do shvaćanja da se ponovno popustilo pod pritiskom.

Začaran krug emocionalnog prejedanja

Ali što kad su emocije toliko burne da dobiješ osjećaj kako si jednostavno moraš pomoći.

Zato vrijedi vrlo jednostavno pravilo …

Što je stresnija tvoja svakodnevica, to je veća šansa da postaneš žrtva emocionalnog prejedanja.

Siguran sam da točno znaš o kakvim situacijama govorim.

NEGATIVNE EMOCIJE

Emocionalno prejedanje nije samo posljedica klasičnih stresnih situacija kada tijelo radi punom parom.

Kao što smo danas već spomenuli, između ostalog je uvelike posljedica vrlo različitih negativnih osjećaja.

Prezir, tuga, ljubomora, osjećaj nemira itd.

To su situacije u kojima mnogi ljudi popuštaju pod pritiskom. Pribjegava prejedanju jer znaju da ova opcija odmah dočarava osjećaj boljeg raspoloženja.

Problem je što za tih pet-deset minuta malo boljeg raspoloženja plaćamo konkretnu cijenu.

Ponovno slijedi klasični osjećaj krivnje, pada motivacija, a iz tjedna u tjedan dolazi do sve većeg nakupljanje viška masnih naslaga i nedostatka energije.

DOSADA I OSJEĆAJ PRAZNINE

Zanimljivo je da emocionalno prejedanje može utjecati i na pojedince, koji se, za razliku od onih s vrlo raznolikim tempom života, suočavaju s dosadom.

Tako je!

Dosada se sve više doživljava kao okidač koji može dovesti do emocionalnog prejedanja.

Dosada i osjećaj praznine

Sve je više pojedinaca koji se, u nedostatku ikakve strasti, suočavaju s osjećajem praznine. To ih dovodi u situaciju da zbog nezainteresiranosti i posljedično previše slobodnog vremena, na svaki način traže nešto što će ih zaokupirati.

A na iznenađenje mnogih, redoviti posjet hladnjaku ili ormariću s grickalicama je itekako čest izbor.

Možda je tako čak i u tvom slučaju.

Iako se na prvi pogled sve čini vrlo nevinim, dugoročno posljedice mogu biti katastrofalne.

UTJECAJ DRUŠTVA

Kod nekih je za emocionalno prejedanje kriv utjecaj društva.

Iako se ne radi o klasičnoj situaciji, ipak je vrijedno spomenuti je.

Događa se da neki posežu za hranom u sklopu raznih događanja i druženja (vjenčanja, prezentacije, team buildingi, proslave rođendana) samo zato što osjećaju neku vrstu pritiska drugih ili se okreću hrani jednostavno zato što nisu najsamouvjereniji i društveni, pa utjehu vide u hrani, jer je puno lakše izbjeći intenzivne interakcije tijekom jela.

SIMPTOMI EMOCIONALNOG PREJEDANJA

Uzimajući u obzir sve gore navedene karakteristike, emocionalno jedenje dosta se razlikuje od klasične gladi.

Istina je da se u osnovi radi o jedenju hrane, ali pozadina toga je potpuno drugačija.

Da lakše saznaš što se zapravo događa s tvojim prehrambenim navikama, osim navedenih pitanja, tablica sa simptomima pomoći će ti da utvrdiš jesi li žrtva emocionalnog jedenja.

Prava gladEmocionalna glad
Postepeno dobiva na intenzitetuPojavi se odjednom
Želja za raznolikom prehranomŽelja za točno određenom hranom (ponajviše za nutritivno siromašnom hranom)
Osjećaj sitosti kao signal kad smo sitiOsjećaj sitosti nije prisutan, odnosno nastupa vrlo kasno
Nakon obroku nema negativnih osjećaja/osuđivanja Nakon obroka su prisutne negativne emocije, prvenstveno osuđivanje

POBIJEDI EMOCIONALNO PREJEDANJE

Ako ustanoviš da su tvoje reakcije, što se tiče konzumiranja hrane, povezane s emocionalnim prejedanjem, krajnje je vrijeme da potražiš pomoć.

Prvo isprobaj sljedeće, vrlo jednostavne, a ujedno učinkovite trikove.

Trikovi, međutim, jasno pokazuju da ne postoji recept za uspjeh koji bi vrijedio za sve pojedince. Postoji nekoliko oblika emocionalnog prejedanja, ali ako je želja dovoljno jaka, svakako si možeš pomoći.

#1: ISKORISTI MOĆ TRIPTOFANA

Za početak možeš iskoristiti moć triptofana.

Triptofan je jedna od esencijalnih aminokiselina, što znači da ga moraš unijeti u organizam hranom, jer tijelo ne uspijeva samostalno formirati tu aminokiselinu.

Naravno, to može biti konkretan problem, jer je aminokiselina triptofan neophodna ako želiš da tvoje tijelo proizvodi dovoljno serotonina.

U čemu je trik?

Serotonin, ili kako ga mi volimo zvati hormon sreće, je taj koji uvelike odlučuje kako se osjećaš i koliko je stabilno tvoje raspoloženje.

To je itekako važno ako želiš prevladati emocionalno prejedanje.

Svatko tko pati od niske razine serotonina u mozgu može se brzo suočiti s promjenama raspoloženja, a kasnije i depresijom, što, između ostalog, može dovesti do emocionalnog prejedanja.

NISKE VRIJEDNOSTI TRIPTOFANA → SPORIJA TVORBA SEROTONINA → ČEŠĆE PROMJENE RASPOLOŽENJA I JAKI NAPADAJI GLADI

Bila bi velika šteta zaboraviti na ovu važnu aminokiselinu i posljedično upasti u zamku emocionalnog prejedanja.

Triptofan se u najvećoj mjeri nalazi u namirnicama bogatim bjelančevinama, kao što su:

  • pureće meso,
  • pileće meso,
  • krto goveđe meso,
  • lagana mozzarella,
  • ribe,
  • gamberi,
  • jaja,
  • pravi grčki jogurt
    i
  • sirutka.

Zato se pobrini da ove namirnice obogate tvoj jelovnik.

#2: UPOTRIJEBI TEHNIKE OPUŠTANJA

Pored obogaćenog jelovnika, predlažem da obogatiš i svoju svakodnevicu.

I to tako da na raspored dodaš jednu od ove 4 tehnike opuštanja.

Tehnike opuštanja

Znam …

Vjerojatno sad misliš …

“Pa ne valjda opet disanje, meditacija i slično.”

Ali kao što smo rekli: ako želiš na učinkovit način pobijediti problem, moraš se fokusirati na točku iz koje izvire problem.

A to znači da treba ograničiti posljedice stresa, pri čemu su tehnike opuštanja od velike pomoći.

Vjeruj mi da je puno lakše na raspored uvrstiti jednu od njih, nego s danas na sutra potpuno promijeniti način života.

#3: PRIDRŽAVAJ SE PRAVILA 5 MINUTA

Ako stvarno želiš početi postupno, možeš koristiti pravilo pet minuta za početak.

Riječ je o jednostavnom triku zbog kojeg su mnogi, koji su se borili s emocionalnim prejedanjem, potpuno oduševljeni.

Sve što trebaš učiniti je biti malo prisutniji u trenutku, promatrati sebe i zastati prije nego što posegneš za grešnim zalogajima. Zatim odvoji pet minuta i tek onda odluči isplati li se skrenuti s puta.

Vjerujem da u ovom trenutku sumnjaš u snagu ove navike, ali znam da će te rezultat iznenaditi. Ponekad je dovoljno samo malo zastati, ohladiti misli i tako spriječiti pogrešku.

#4: POSTAVI INFRASTRUKTURU ZA USPJEH

Kako ono kažu … Prilika čini lopova. Je li istina?

Vjeruj mi da je kod grešnih obroka i emocionalnog prejedanja potpuno ista situacija.

Imaš li kod kuće, u autu, na poslu ili blizu sebe onu ladicu ili ormarić, gdje se krije cijela hrpa raznih grickalica, za kojima možeš posegnuti u svakoj malo stresnijoj situaciji, onda će ti ovu naviku, vjeruj mi, biti jako teško prevladati.

No, ako postaviš infrastrukturu za uspjeh, što znači da “očistiš” mjesta na kojima provodiš najviše vremena, bit će puno lakše preskočiti prepreku.

Vjeruj mi da ti u 95% slučaja nećeš imati volje otići u dućan, pekaru ili benzinsku pumpu po grickalice, čokoladu ili vrećicu čipsa, jer će te u međuvremenu proći želja.

I ne zaboravi…

Nema potrebe da odmah potpuno prevladaš ovu napast. Veliki napredak bit će to što postupno smanjuješ broj obroka povezanih s emocionalnim olujama.

#5: ŠETNJA KAO JEDNOSTAVNO RJEŠENJEŠetnja kao jednostavno rješenje

I za kraj trik pod brojem pet.

Kad osjetiš kako se u tvom tijelu nakuplja sve više napetosti i čini ti se da se bliži trenutak kad ćeš popustiti, uputi se u kraću šetnju.

Biti će dovoljno već samo pet ili deset minuta šetnje, jer ćeš na taj način napustiti “opasnu situaciju”.

Pitanje koje se pojavljuje na ovoj točki je sljedeće.

Koji trik ćeš najprije isprobati?

Tu odluku prepuštam tebi, ali ti toplo preporučujem da ne oklijevaš i započneš već danas.

Naravno, na početku će biti teško, ali čim primijetiš prve pozitivne promjene, motivacija će sve više rasti.


Podijeli na društvenim mrežama

O Mihu Geršiču

Miha Geršič je suosnivač portala Golden TREE, portala o mršavljenju i zdravom životnom stilu, kojeg mjesečno posjeti više od 200.000 čitatelja.

Pročitaj više o autoru
PREPORUČUJEMO
Proizvod koji je bio upotrijebljen u blogu.
Mjesečni program personaliziranih jelovnika kreiran posebno za tebe, budući da uzima u obzir tvoju dob, spol, visinu, trenutnu težinu, razinu aktivnosti i glavni cilj.
KOMENTARI
Svi komentari naših vjernih čitatelja
I ti to možeš!
Pošalji svoju email adresu i primaj savjete o ishrani i vježbama.
Pridruži se